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Luces y Sombras reflects a broad span of Mexico’s modern history, beginning with work by photographers active in the 1920s, not long after the conclusion of the Mexican Revolution. A struggle for political power that began with the overthrow in 1911 of Mexico’s authoritarian president, Porfirio Díaz, became the catalyst for a popular uprising of campesinos, agrarian indigenous and mestizo (mixed race) people who fought for agrarian and social reform. Revolutionary leader Emiliano Zapata’s rallying cry, “Tierra y Libertad” (Land and Liberty), not only galvanized the hundreds of thousands of campesinos who joined the revolt but in its wake, came to represent the affirmation of rural people, whose lives were inextricably tied to the land.
Many images in this exhibition manifest the cultural values that came to the fore in the decades following the Revolution, when politicians and intellectuals alike endeavored to reconstruct and, indeed, re-envision their nation. In the cultural sphere, Mexico’s new leadership sought to purge the nation of the European influence favored by the Díaz regime. Nationalist ideals and a broad-based exploration of Mexicanidad (the quality of being Mexican) were accompanied by a new reverence for Mexico’s indigenous roots and for everyday men and women. Photographs made throughout the last century of indigenous and mestizo people reflect not only the survival of indigenous communities and traditions, but also the realities of poverty and social marginalization that persist for a large lower class up to the present day.
Luces y Sombras reflects many other themes embraced by photographers in Mexico, both native and foreign-born – the landscape, urban life and, especially among younger generations, gender and invented situations infused with symbolism. The inclusion of such foreign photographers as Paul Strand, Elliott Erwitt, Aaron Siskind, Danny Lyon, and Nan Goldin speaks to another key component of the history of photography in Mexico – the significance of a nation seen through foreign eyes.
In gathering work by such a diversity of voices, Luces y Sombras provides vivid testimony to the character of life in a nation in the throes of reinvention, modernization and continued change over the course of the last century.
Luces y sombras refleja una amplia gama de la historia moderna de México, comenzado con las obras de fotógrafos activos en la década de 1920, poco después de la conclusión de la Revolución Mexicana. Una lucha por el poder político que comenzó con el derrocamiento en 1911 del presidente autoritario de México, Porfirio Díaz, y que se convirtió en catalizador de un levantamiento popular de campesinos, indígenas agrarios y mestizos (de raza mixta) que lucharon por la reforma agraria y social. El grito de guerra del líder campesino Emiliano Zapata, “Tierra y Libertad”, no solo galvanizó a los cientos de miles de campesinos que se unieron a la revuelta, sino que se convirtió en la afirmación de la gente rural, cuyas vidas estaban inextricablemente vinculadas a la tierra.
Muchas imágenes en esta exposición manifiestan los valores culturales que surgieron en las décadas posteriores a la Revolución, cuando políticos e intelectuales se esforzaron por reconstruir, y de hecho, desimaginar su nación. En la esfera cultural, el nuevo liderazgo de México busco purgar la nación de la influencia europea favorecida por el régimen de Díaz. Los ideales nacionalistas y una amplia exploración de la mexicanidad (la cualidad de ser mexicano, fueron acompañados por una nueva reverencia por las raíces indígenas de México y por los hombres y mujeres comunes. Las fotografías realizadas a lo largo del último siglo de los pueblos indígenas y mestizos refleja no solo la supervivencia de las comunidades y tradiciones indígenas, sino también la realidad de pobreza y marginación social que persisten para una gran clase baja hasta el presente día.
Luces y Sombras refleja muchos otros temas abarcados por los fotógrafos en México, tanto nativos como extranjeros: el paisaje, la vida urbana y, especialmente entre las generaciones mas jóvenes, el género y situaciones inventadas infundidas de simbolismo. La inclusión de fotógrafos extranjeros como Paul Strand, Elliot Erwitt, Aaron Siskind, Danny Lyon y Nan Goldin habla de otro componente clave de la historia de la fotografía en México: el significado de una nación vista a travéz de ojos extranjeros.
Al recopilar las obras de una diversidad de voces, Luces y Sombras brinda un testimonio vívido del carácter de la vida en una nación en pleno proceso de invención, modernización y cambio continuo a lo largo del siglo pasado.
This exhibition and gallery texts have been provided by the Bank of America
Art in our Communities ® program.
Esta exhibición y los textos de esta galería fueron brindados por el
programa Bank of America Art in our Communities ®.
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Clockwise from top left: Manuel Álvarez Bravo (Mexican / Mexicano, 1902–2002).
Frida Kahlo con globo (Frida Kahlo with Globe), c. 1930s negative, printed before 1992 / negativo h. 1930s, impreso antes de 1992. Gelatin silver print / Impresión gelatina de plata. Bank of America Collection. © Archivo Manuel Álvarez Bravo, S.C. Alejandra Laviada (Mexican/ Mexicana, b. / n. 1980). Apilado, de la serie Juarez 56 (Stacking, from the series Juarez 56), 2007 . Pigment print on luster paper / Impresión de pigmento en papel lustre. Bank of America Collection.