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Nepantla: The Land is The Beloved

Historical representations of the American West are largely characterized by emptied or vacant landscapes, stereotypical images of Indigenous peoples, and limited representations of American culture. In recent years, however, there has been a shift in how the region’s artistic legacy is discussed, allowing for a more nuanced discussion about the diverse artists who reflect on the complexity of the region. "Nepantla: The Land is the Beloved" is organized with this in mind by identifying artists whose works acknowledge the settler colonial history that has shaped our perceptions of this place. Bringing together artists who identify with the Arab diaspora in the U.S., which in itself is ethnically and culturally diverse, this exhibition explores how these artists are creating work that serves as an expression of solidarity and a form of intervention. The artists in this exhibition describe fragmentation, rupture, and the ongoing devastation of borderland communities, understanding firsthand what it means to be separated from land that is beloved through forced migration and displacement. Las representaciones históricas del Oeste de Estados Unidos se caracterizan en gran parte por paisajes vacíos y desiertos, imágenes estereotipadas de los pueblos indígenas y representaciones limitadas de la cultura estadounidense. Sin embargo, durante los últimos años ha habido un cambio en la forma de abordar el legado artístico de la región, lo que ha abierto un debate más matizado en torno a los diversos artistas que reflexionan sobre la complejidad de la región. Nepantla: The Land is the Beloved se ha organizado teniendo esto en cuenta, identificando a los artistas cuyas obras reconocen la historia de colonización que ha dado forma a nuestra percepción de este lugar. Reuniendo a artistas que se identifican con la diáspora árabe en Estados Unidos, que en sí misma es diversa étnica y culturalmente, esta exposición explora la forma en que estos artistas crean obras que sirven como expresión de solidaridad y como una forma de intervención. Los autores de esta exposición describen la fragmentación, la ruptura y la devastación constante de las comunidades fronterizas, entendiendo de primera mano lo que significa separarse de la tierra amada debido a la migración y el desplazamiento forzados. — Maymanah Farhat, Guest Curator

May 18, 2024 - September 6, 2026

Sama Alshaibi, Borderland series, 2007. left: Nogales/Mexico; center: No-man’s Land II (along the Mexican/American Border); right: Nogales/USA. Digital archival print, 23 x 92 inches (overall). Courtesy of the artist