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Nepantla: The Land is The Beloved 1

Exhibitions

Nepantla: The Land is The Beloved

May 18, 2024 - September 6, 2026

Cultural theorist Gloria Anzaldúa uses the term “nepantla,” the Nahuatl word for an in-between state, to describe the cultural context that straddles the U.S./Mexico border. According to Anzaldúa, “the border is the locus of resistance, of rupture, and of putting together the fragments.” Anzaldúa’s concept of border art can be applied to artists identifying with the Arab diaspora in the U.S., as they contribute to the “multi-subjectivity and split-subjectivity,” specifically the different personal histories and community experiences that have shaped the American Southwest and West Coast.

Gloria Anzaldúa, especialista en teoría cultural, utiliza el término “nepantla”, palabra náhuatl que designa un estado intermedio, para describir el contexto cultural que se extiende a ambos lados de la frontera entre Estados Unidos y México. En opinión de Anzaldúa, “la frontera es el lugar donde se producen la resistencia, la ruptura y la unión de los fragmentos”. El concepto de arte fronterizo de Anzaldúa se puede aplicar a los artistas que se identifican con la diáspora árabe en Estados Unidos, pues contribuyen a la “multisubjetividad y la subjetividad escindida”, específicamente las diferentes historias personales y experiencias comunitarias que han moldeado el Suroeste y la Costa Oeste de Estados Unidos.

Exiled, displaced, or the children of immigrants, the exhibition’s contemporary artists approach these landscapes with a certain sensitivity, hyper aware that Edward Said’s theory of Orientalism—which first identified the colonial lens through which 19th-century European writers described North Africa and Southwest Asia—can be expanded to include parallel developments in the U.S., as similar exploits in art and literature supported western expansion and settler colonialism.

Exiliados, desplazados o hijos de inmigrantes, los artistas contemporáneos de la exposición abordan estos paisajes con cierta sensibilidad, hiperconscientes de que la teoría del orientalismo de Edward Said (que identificó por primera vez la lente colonial a través de la cual los escritores europeos del siglo XIX describieron el norte de África y el suroeste de Asia) puede ampliarse para incluir hechos paralelos en Estados Unidos, ya que proezas similares en el arte y la literatura sustentaron la expansión occidental y la colonización.

image credit:

Sama Alshaibi, Borderland series, 2007. left: Nogales/Mexico; center: No-man’s Land II (along the Mexican/American Border); right: Nogales/USA. Digital archival print, 23 x 92 inches (overall). Courtesy of the artist